vrijdag 12 augustus 2011

Stekken

Het schijnt dat je peper planten het hele jaar door makkelijk kan stekken. Eerst zien, dan geloven is mijn motto. Dus probeer ik weer verse Jamaican Bells op te kweken, door een paar takjes schuin af te snijden en in een glas water te zetten. Zo stond het er bij op 11-08-2011:

Jamaican Bell stekjes

En nu helaas weer in de geduld modus springen hè....

Het enige nadeel wat ik hierbij kan bedenken is dat je een plant krijgt met water wortels. Ach, door die fase groeien ze ook wel weer heen. Maar het blijft oppassen geblazen met de combinatie vocht en peper planten, want in huis heb je erg snel last van luis.

Wat mij het beste lijkt, helemaal omdat het plantje straks water wortels heeft, is om het tegen die tijd over te potten op aarde en de pot niet helemaal te vullen. Dan bewater ik de aarde flink, doe het plantje er voorzichtig in, dek de natte aarde af met droge aarde en zet de pot op een schotel, om zo hopelijk luis tegen te gaan. En dan voortaan vanaf de schotel water geven.

Update:

Aan de takjes die ik gebruikt heb om te stekken zitten knopjes, nog net geen bloemetjes. Dat had ik niet moeten doen, je kan alleen takjes gebruiken waar alleen bladeren aan zitten.

Natuurlijk laat ik het lekker eigenwijs staan, omdat ik zelf wil zien of het niet mogelijk is om takjes te stekken waar al knoppen, of bloemen inzitten.

Je kan ze er ook uit pulken, althans, dat neem ik aan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten