donderdag 4 augustus 2011

Kas aanschaffen

Wat voor kas zou dat moeten worden.... Dat ligt aan de wensen en natuurlijk aan de grootte van de tuin. Persoonlijk vind ik tunnelkassen te windgevoelig, althans, voor bij ons in de tuin. Maar heb je de mogelijkheid om het beschut te plaatsen, ja, dan is zo'n kas een uitkomst.

Heb je in de tuin regelmatig met forse wind te maken, dan zou ik een aluminium kas aanschaffen. Daarbij heb je de keuze tussen folie kassen, glas & polycarbonaat. Die laatste hebben wij een aantal maanden geleden aangeschaft bij Pomona.

Pomona

Goede kwaliteit voor weinig geld. Polycarbonaat weegt nagenoeg niets en is oersterk. Een glazen kas is stukken duurder. Je zou ook voor een 2ehands kas kunnen kijken via Marktplaats.nl of één van de talloze andere verkoop websites.

Wat ook kan is er zelf eentje bouwen.

Denk goed na voordat je een kas aanschaft, want ze hebben allemaal zo hun voor- en nadelen. Als je een steen op je glazen kas krijgt, dan heb je ruit schade. Bij polycarbonaat zal, neem ik aan, de steen terug stuiteren naar degene die de steen gooide. Gooien ze een stuk vuurwerk op je polycarbonaat kas, dan zou het in principe onbrandbaar moeten zijn, tenminste de massieve platen wel, dus ga ik er gemakshalve vanuit dat de dunnere platen die ze voor kassen gebruiken dat ook zijn.

Enige nadeel van de polycarbonaat kassen is het feit dat de ramen wat gammel aandoen. Aan de andere kant hebben we er nog nooit een probleem mee gehad.

[edit 05-04-2013]

Helaas heb ik op het moment een probleem met de kas en niet zo'n lullig probleem ook. De polycarbonaat platen van het dak deden de laatste paar maanden qua kleur een beetje melkachtig aan. Nu de sneeuw weg is bleek bij nadere inspectie dat de dakplaten VOL met kleine gaatjes zitten. Ook zijn er twee platen gebarsten. Het is niet door en door, maar dat de kas helemaal uit elkaar moet mag duidelijk zijn. En dat is een vervelende klus. Het weer in elkaar zetten is nog veel tijdrovender, plus het feit dat er nieuwe platen aangeschaft moeten worden.

De man van Pomona kassen is nergens meer te bekennen, anders was ik daar verhaal gaan halen, want de kas staat net een paar jaar en als je het moet geloven dan is polycarbonaat nagenoeg onverwoestbaar. Nou, niet dus... De verzekering bellen heeft ook weinig zin. Dan krijg ik het geld voor nieuwe platen wel, maar dan heb ik over een paar jaar hetzelfde probleem. Tegen alle verwachtigen in moet ik het advies geven om géén polycarbonaat kas aan te schaffen. Dat is een hele dure les geweest.

6 opmerkingen:

  1. Beste Hot Chili ik heb dezelfde kas en hetzelfde probleem! De platen worden zeg maar bros en er komen gaatjes in. Ik het het idee dat er meer zijn aan de zonnezijde. Ik heb geen idee of je nog van die platen erbij kunt krijgen. Hoe ga jij het oplossen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neem mij niet kwalijk voor de bijzonder late reactie, maar ik heb het toch kunnen regelen via de verzekering.

      De platen zijn los te koop bij bouwmarkten en via Marktplaats, maar ik zou er volgende keer dikke transparante folie voor in de plaats nemen en voor het dak 2ehands plexiglas.

      Verwijderen
  2. Hey Hot Chili,
    Ik heb hetzelfde voor. De mensen van pomona zijn al lang vertrokken en om nieuwe platen te vinden zal het niet simpel worden. Heb jij de folie er ook afgetrokken wanneer je ze gezet hebt? Ik had dat misschien niet moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep, op de folie stond 'This site up' en is niet te plaatsen als je het laat zitten. Dan stroopt het op als je het in de profielen schuift.

      De folie moet er echt af.

      Verwijderen
  3. Wij hebben een minikasje van Pomona, gekocht januari 2012. De platen van het dak zitten nu vol gaatjes. Het kasje staat onder een denneboom waar dennenappels uit vallen, en af en toe springt er een kat op, die dan door het dak zakte. Dus die dakplaten moesten vervangen worden. Bij kunststofplaten.nl heb ik 2 x polycarbonaat helder 4 mm, 61.2x49 cm gekocht voor ca €65 incl verzendkosten.
    Past precies, in een half uurtje geplaatst. Het is kras- en slagvast materiaal. We zijn benieuwd hoe het zal bevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben een minikasje van Pomona, gekocht januari 2012. De platen van het dak zitten nu vol gaatjes. Het kasje staat onder een denneboom waar dennenappels uit vallen, en af en toe springt er een kat op, die dan door het dak zakte. Dus die dakplaten moesten vervangen worden. Bij kunststofplaten.nl heb ik 2 x polycarbonaat helder 4 mm, 61.2x49 cm gekocht voor ca €65 incl verzendkosten.
    Past precies, in een half uurtje geplaatst. Het is kras- en slagvast materiaal. We zijn benieuwd hoe het zal bevallen.

    BeantwoordenVerwijderen