zondag 7 augustus 2011

Kweken in eierdozen

Peper zaden opkweken in eierdozen is een prachtige manier. Knip, of snij de zijkant van de doos weg, want daar heb je niets aan. De uitstekende punten haal ik er ook af, dat is makkelijker, omdat je er straks magnetronfolie overheen gaat plaatsen, om zo een mini kweekkasje te maken.

Kweken in eierdozen



Vul de doos tot ongeveer 3-kwart met aarde en leg in ieder bakje een zaadje. Doe daar een heel klein laagje aarde overheen en besproei de aarde iets met een plantenspuit. Zeker niet teveel water geven, want dan heb je kans dat de zaadjes gaan rotten en/of de eierdoos gaat schimmelen.
Zorg er ook voor dat het water op kamertemperatuur is.

De 1e zaailingen dienen zich aan!

Knip dan een stukje magnetronfolie op maat, zodat het ruim over de eierdoos past en plaats dat er voorzichtig overheen. In magnetronfolie zitten gaatjes, dan kan er wat water verdampen en blijft het mooi ademen.

En dan is het afwachten tot de 1e zaailingen zich aandienen. Als het zover is, haal dan de folie weg en wacht met overpotten tot het plantje minimaal 4 blaadjes heeft, anders is het nog te zwak. Plaats je het plantje buiten, wacht dan tot het mooi weer is en zet het een paar uur neer. Haal het vervolgens weer naar binnen en blijf dit een paar dagen doen, zodat de plant kan afharden. Niet urenlang in de volle zon laten bakken, want dan zal het plantje verbranden.

De plantjes hier onder gaan niet naar buiten, omdat het te laat in het jaar is. Er is nog volop warmte, maar tegen de tijd dat de plant pepers aan gaat maken is het te koud geworden. Je zou ze naar buiten kunnen doen en voordat het te koud is weer naar binnen halen, maar als er luis inzit, dan heb je binnen de kortste keren een plaag binnen en 's winters dus waarschijnlijk geen mooie pepertjes in de vensterbank staan.

Little Elf peperplantjes

Je schijnt de eierdozen zo in de pot te kunnen plaatsen als je de planten gaat verpotten. Volgens de verhalen verteren de bakjes. Voor de zekerheid doe ik het toch in een schone pot.

Oh ja, nog wat; Het ontkiemen op wattenschijfjes vind ik he-le-maal niets. Het zou sneller ontkiemen ten opzichte van zaadjes in aarde. Nou, niet dus, het kwam tegelijk op. De worteltjes zijn zó teer op die wattenschijfjes, dat het binnen de kortste keren breekt. Meestal is het redelijk makkelijk op te pakken met een pincet, maar in sommige gevallen blijft het worteltje hardnekkig aan het schijfje zitten. Wat je ook doet, het lijkt maar geen afscheid te kunnen nemen van de kraamkamer waar het zo lekker warm in lag te wortelen...

Maak je het wattenschijfje IETS te nat, hup, schimmel in da house. Mieter maar weer weg. Nèh, daar zie ik het nut dus niet van in.

2 opmerkingen:

  1. Ow toch top dat je deze tip hier hebt neergezet. Ik ben vandaag begonnen met me moestuin gebeuren. En heb me eerste zaadjes in een eierdoos gezet en deze dan wel in een kweekkastje die ik vandaag bij de action vond. Later wil ik het in de aarde zetten maar dan wel gewoon met de eierdoos. Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk Viegeltje! Dat moet kunnen, maar pas op voor schimmel.
    Hier staat de kas inmiddels weer vol en de 1e luizen melden zich alweer op de plantjes.

    Succes met je moestuin!

    BeantwoordenVerwijderen